Flapsurile unui avion: Rol si functionalitate
Cei care iubesc vacanțele, dar și cei care călătoresc adesea în interes de serviciu sunt destul de familiarizați cu zborurile. Evoluția constantă din industrie face ca astăzi să ajungem dintr-un punct în altul în timp record, dar și în condiții de deplină siguranță. E lumea în care trăim – o lume care ne permite să ajungem oriunde ne dorim, să călătorim de pe un continent pe altul în condiții de lux, să fim aproape de cei dragi și mai conectați cu oamenii care împărtășesc aceleași pasiuni și valori.
Dacă și tu călătorești des, e foarte posibil să fi prins măcar o dată un loc la geam. E o priveliște încântătoare, de la decolare până la aterizare. Aripile aeronavei sunt impunătoare, iar peisajul, mai ales la apus, e inconfundabil. Și totuși, te-ai întrebat vreodată ce se află pe marginea din spate a aripii la care te uiți? În rândurile următoare, vom descoperi ce sunt flapsurile la avion, care este rolul și funcționalitatea acestora, dar și câte tipuri de flapsuri există.
Ce sunt flapsurile avionului?
Flapsurile avionului fac parte din controlul secundar al zborului, fiind folosite pentru a îmbunătăți performanța aeronavei în anumite condiții. Practic, scopul flapsurilor este de a modifica forma aripilor, cu scopul de a permite piloților să execute manevrele de decolare și aterizare în deplină siguranță. Putem spune că acestea sunt, de fapt, niște suprafețe mobile atașate pe marginea din spate a aripilor. Toate aeronavele au aceste sisteme, de la cel mai mare avion din lume până la cele care acceptă capacități mai mici. Acestea se controlează din cabină. Practic, pilotul are acces constant la modificarea poziției acestora.
Care sunt tipurile de flapsuri?
Cum există mai multe tipuri de avioane, există și mai multe tipuri de flapsuri. Cele mici sau cele folosite pentru instruirea piloților au un flaps de avion simplu, de bază. În schimb, cele mari au nevoie de flapsuri de dimensiuni considerabile.
Flapsurile divizate
Acestea se extind din partea inferioară a aripii și își au originile chiar în familia Wright, deși nu au fost folosite de celebrii frați. În prezent, acest tip de flapsuri nu mai este întâlnit pe avioanele care operează zboruri de lungă durată.
Flapsurile cu fantă
Acestea sunt cele mai populare flapsuri de avion. Le întâlnim pe aeronavele moderne, atât în cazul celor care transportă marfă, cât și celor destinate pasagerilor. Denumirea vine de la modalitatea de funcționare. Flapsurile cu fantă nu se înclină pe aripă, ci creează o mică deschidere între flaps și suprafața aripii.
Flapsuri de coborâre
Flapsurile de coborâre se mai numesc și flapsuri Junker. Și pe acestea le întâlnim pe mai multe modele de aeronave, având capacitatea de a coborî pe aripă, modificând forma și înclinarea acesteia. Sunt potrivite mai ales pentru avioanele cu decolare și aterizare scurtă.
Flapsurile Zap
Flapsurile Zap sunt întâlnite mai mult în zona militară, pe aeronavele de intervenție, fiind controlate de un sistem hidraulic. Prezența acestora mărește atât portanța, cât și capacitatea de rezistență în situații dificile.
Flapsurile de tip Gouge
Flapsurile de tip Gouge au fost inventate cu mult timp în urmă, în perioada anilor 1930. Acesta este și motivul pentru care nu mai sunt întâlnite pe aeronavele moderne. Le putem găsi un loc lângă cele divizate, doar că, spre deosebire de acestea, flapsurile Gouge funcționează după un alt sistem.
Flapsurile Fowler
Flapsurile Fowler se extind atât în jos, cât și în afara aripii. Așa se face că, la aterizare, de exemplu, aripile avioanelor au o dimensiune aproape dublă. E necesar ca pilotul să activeze flapsurile. Doar așa se poate genera mai multă portanță la viteze mici. Mai există și flapsuri Fowler cu fante.
Care este rolul si funcționalitatea flapsurilor?
Dacă vrei să afli ce rol au flapsurile și ești curios să cunoști cât mai multe detalii despre partea tehnică a zborurilor, s-ar putea să ți se potrivească o carieră în acest domeniu. Există cursuri pentru mecanic în aviație, dar și o mulțime de joburi disponibile.
Ne întoarcem la rolul flapsurilor. Acestea contribuie activ la aterizarea și decolarea în siguranță a aeronavei. Iată cum funcționează:
- Creșterea portanței: Datorită faptului că modifică forma și dimensiunile aripilor, flapsurile permit generarea unei forțe de portanță ridicată chiar și la viteze foarte mici. Practic, avionul trebuie să rămână în aer chiar și atunci când nu zboară cu o viteză mare. E un rol cheie pe care îl îndeplinesc flapsurile pentru aterizare și coborâre;
- Reducerea distanței: Rolul flapsurilor este și acela de a permite avionului să decoleze sau să aterizeze pe piste de dimensiuni reduse, acolo unde nu au posibilitatea de a prinde, din mers, o viteză mai mare;
- Control: Flapsurile ajută și la îmbunătățirea controlului în timpul manevrelor de decolare și aterizare, manevre considerate destul de dificile.
De la primele zboruri efectuate pe distanțe extrem de scurte până în prezent, când putem ajunge de pe un continent pe altul în termen de câteva ore, flapsurile au asigurat și vor asigura mai departe o experință de zbor confortabilă.