Prima femeie pilot din lume si din România
Faptul că industria aviatică a evoluat enorm ne ajută astăzi să ajungem dintr-un capăt în celălalt al lumii, călătorind într-un avion confortabil, dotat cu toate condițiile necesare. Dar ceea ce pentru noi înseamnă câteva ore de zbor către o anumită destinație, pentru membrii echipajului înseamnă o nouă zi de lucru, o zi încărcată cu responsabilități uriașe. Nu este ușor să pilotezi un avion și să te asiguri că toți pasagerii călătoresc în condiții de siguranță. Fiecare membru al echipajului are numeroase sarcini bine stabilite, la fel de importante pentru bunul mers al lucrurilor. Ne oprim acum asupra profesiei de pilot.
Dacă îți place să călătorești cu avionul, este aproape imposibil să nu fi admirat cel puțin o dată oamenii responsabili cu operarea aeronavei. La fel de posibil este să fi observat și faptul că majoritatea piloților sunt bărbați. Pe de altă parte, avioanele sunt pilotate și de femei, la fel de experimentate și dibace. Sigur că vorbim despre puține femei care profesează în acest domeniu, dar vorbim totuși despre o tradiție a femeilor pilot care datează încă din anul 1912. În cele ce urmează, vei afla mai multe detalii despre prima femeie pilot din lume și din România. Ești curios să descoperi câteva frânturi de istorie?
Date statistice despre femeile pilot în lume
Există destul de multe opțiuni profesionale in domeniul aviației, iar femeile tind să își dorească mai mult să devină stewardese. Nu o spunem noi, ci statisticile care arată că aproximativ 5,5% dintre piloții de linie din întreaga lume sunt femei. Un studiu realizat în 2020 de către Internațional Society of Women Airline Pilots aducea în atenția publicului faptul că la fiecare 20 de zboruri pe care le efectuăm, doar un singur avion va fi pilotat de o femeie. Același studiu demonstra prin statistici și faptul că, în general, companiile indiene angajează cele mai multe femei pe postul de pilot. Pe de altă parte, tot mai multe femei își îndreaptă acum atenția către această profesie și își doresc să inspire și alte tinere, așa cum au făcut și primele femei pilot din lume și din România.
Cine a fost prima femeie pilot?
Ai finalizat deja un curs pentru însoțitor de zbor, dar vrei să experimentezi mai mult din ceea ce îți poate oferi o carieră la înălțime? Poate că povestea celei care a fost prima femeie pilot din lume te poate inspira.
Viața și cariera primei femei pilot din lume
Amelia Earhart este prima femeie care a pilotat un avion, fiind cunoscută la nivel mondial. Aceasta s-a născut în anul 1897 în Kansas, SUA. Adolescența și-a petrecut-o alături de oamenii care aveau nevoie de ajutor, fiind soră medicală în Canada, chiar în timpul Primului Război Mondial. Pasiunea pentru medicină a condus-o în anul 1919 către Universitatea Columbia. La doar un an distanță, a fost invitată la un zbor de agrement. Aflată deasupra orașului, aceasta și-a dat seama că a fost făcută pentru a-și trăi viața în zbor. Drept urmare, a abandonat studiile medicale, dedicându-și tot timpul marii ei pasiuni: aviația. La începutul anului 1921, a urmat primele cursuri de pilotaj, iar după 6 luni și-a achiziționat propriul avion cu două locuri.
Prima femeie pilot care a zburat deasupra Atlanticului
În 1928, Amelia a devenit prima femeie pasager care a zburat deasupra Oceanului Atlantic, devenind un reper pentru lumea aviației. La câțiva ani distanță, în anul 1931, și-a propus alături de soțul ei, să devină prima femeie pilot care a zburat deasupra Atlanticului, ceea ce s-a și întâmplat în ziua de 20 mai a anului următor. Mai târziu, în anul 1937, și-a propus să devină prima femeie care face înconjurul Pământului cu avionul. Călătoria a început pe 20 Mai, dar, din păcate, a fost o călătorie doar dus. După scurta oprire în Papua Noua Guinee, avionul pe care îl pilota nu a mai fost văzut niciodată.
Moștenire și recunoaștere
Amelia Earhart este un simbol pentru femeile pilot din întreaga lume. De-a lungul carierei, aceasta o obținut mai multe decorații și medalii, precum: medalia de aur a Societății National Geographic și Distinguished Flying Cross oferit de Congresul SUA pentru zborul de 14 ore și 56 de minute în care a traversat Atlanticul.
Cine a fost prima femeie pilot recunoscută la nivelul țării noastre?
Știi cum devii pilot de avion? Prin muncă, perseverență, implicare și pasiune. Toate aceste calități le avea și Elena Caragiani-Stoienescu, prima femeie aviator din România. Povestea acesteia te poate inspira, mai ales datorită faptul că nu și-a abandonat niciodată visul din tinerețe: acela de a zbura deasupra norilor.
Viața și cariera primei femei aviator din România
La data de 13 mai 1887, în localitatea Tecuci, se năștea cea care urma să devină prima femeie pilot din România. Aceasta a fost pasionată de pilotaj încă din primii ani de viață, în tinerețe luând lecții de la cumnatul său Andrei Popovici, cunoscut ca fiind cel de-al 11-lea aviator al țării noastre. După ce și-a susținut lucrarea de licență în Științe Juridice, în anul 1913, Elena Caragiani s-a înscris la școala de pilotaj condusă de prințul George Valentin Bibescu. Aceasta nu era privită cu ochi buni de către bărbații din grupă, fiind singura femeie care opta pentru o carieră la înălțime.
În timpul participării României în Războiul Balcanic, femeia a cerut să facă parte din corpul zburătorilor dar a primit un refuz vehement. Mai târziu, chiar după finalizarea cursurilor, a cerut obținerea brevetului pentru pilot civil, dar s-a lovit de un alt refuz din partea autorităților de la acea vreme. Drept urmare, a plecat în Franța, acolo unde s-a înscris la Școala Civilă de Aviație din Mourmelon le Grand. La vârsta de 27 de ani a terminat studiile și a obținut Brevetul Internațional de Pilot Aviator.
Cariera de reporter la înălțime
Aceasta s-a angajat mai târziu ca reporter pentru un ziar francez, dar nu orice reporter, ci unul care se deplasa cu avionul și își scria mare parte din materiale la înălțime. În 1916, odată cu intrarea României în Război, aceasta și-a dorit să-și ajute țara în calitate de pilot, dar s-a lovit de un alt refuz categoric. Dornică să-și ajute patria, s-a înscris ca voluntar pentru Crucea Roșie, fapt pentru care a și fost decorată pentru curaj și devotament. Cu toate acestea, după război, a încercat din nou să obțină brevetul de pilot în țara natală. După un zbor pe ruta Craiova – Tecuci, s-a lovit de un alt refuz din partea autorităților. În acest fel, s-a întors în Franța, reluându-și cariera de pilot. A călătorit între Mexic și SUA, Africa și Asia și a continuat să redacteze articole la înălțime, iar când s-a îmbolnăvit, s-a reîntors în țară până la finalul vieții.
Moștenire și recunoaștere
Caragiani a fost decorată pentru efortul depus prin Crucea Roșie, dar nu a primit niciodată brevetul mult dorit din partea autorităților. Mult mai târziu, în anul 2012, Banca Națională a României a pus în circulație, în mod simbolic, o monedă din argint dedicată Elenei Caragiani-Stoienescu. În acest fel, s-au celebrat cei 125 de ani de la nașterea primei femei aviator din țara noastră.
Așadar, nu este ușor să devii pilot de avion, însă drumul către succes este astăzi mult mai ușor. Cu pasiune și devotament poți deveni chiar și tu una dintre femeile pilot de la noi din țară.