Ce grade există în aviație: De la copilot la căpitan

Fiecare zi este o nouă oportunitate pentru tine. Dacă ai decis să urmezi cursurile de pilot de avion, înseamnă că ai visuri mărețe și că îți dorești să ajungi cândva căpitan. Deși viitorul sună bine, e important să rămâi ancorat în realitate. Urmează un drum lung, pe care îl poți parcurge doar cu seriozitate și cu o responsabilitate ieșită din comun. Nu e ușor să devii pilot, dar cu multă muncă și cu o ambiție de fier poți obține, pe parcurs, chiar și cel mai înalt grad în aviație.
Primul pas în carieră îl poți face destul de rapid, înscriindu-te la cursuri pentru pilot de avion. După obținerea licenței, urmează o nouă etapă, una în care te pregătești temeinic și faci din fiecare zi o nouă lecție pentru viitorul căpitan. Sună interesant, nu? Descoperă, citind întregul articol, ce grade există în aviație și care sunt diferențele dintre acestea.
Ce reprezintă gradele în aviație?
În aviație, gradele fac referire la diferite niveluri de calificări pe care le pot deține piloții. Rolul acestor grade este de a defini clar responsabilitățile și autoritatea fiecărei persoane care lucrează în aviație. Pentru a înțelege mai bine acest concept, te poți gândi la structura ierarhică din orice companie.
Gradele în aviație
Dacă vrei să devii pilot de avion comercial sau pilot de avion de linie, trebuie să cunoști cele 4 grade în aviație. Lucrurile devin ceva mai complexe dacă ne referim la aviația militară. Le analizăm pe rând.
Grade în aviația civilă
Aviația civilă se ocupă cu transportul pasagerilor, mărfurilor sau cu stropirea culturilor. Piloții lucrează, de regulă, pentru companii aeriene private, pentru persoane fizice (în cazul avioanelor private) și uneori pentru organizații guvernamentale. Iată și care sunt cele 4 grade:
- Pilot student/pilot stagiar/ cadet: Pilotul stagiar se pregătește alături de un pilot profesionist pentru a opera, pe viitor, avioane de linie. Este primul grad în aviație, unul care implică învățare continuă și acumularea unui număr strict de ore de zbor. Pe parcursul pregătirii, pilotul stagiar pune în practică toate cunoștințele teoretice și îndeplinește sarcini de bază la bordul aeronavei. De regulă sunt necesare 150 de ore de zbor pentru a trece în următoarea etapă a carierei;
- Ofițer secund: Ofițerul secund este a treia persoană la manșa de control, după căpitan și copilot. De regulă, acesta va face inspecția avionului înainte de decolare și va putea asigura pilotajul, în timpul pauzelor, pe zborurile lungi. Pentru a avansa în carieră, va trebui să asimilezi o experiență de 1-2 ani pe acest rol;
- Prim-ofițer/copilot: Deși suntem tentați să credem că doar căpitanul poate pilota avionul, în realitate, la comanda acestuia, copilotul se poate ocupa atât de aterizare și decolare, cât și de operarea avionului atunci când este la înălțime. Copilotul ocupă locul din dreapta din cabina de pilotaj, dar și o funcție foarte bună în aviație;
- Căpitan: Există mai multe tipuri de licențe de pilotaj, iar pentru a deveni căpitan trebuie să obții licența ATPL – cea care îți oferă și cel mai înalt grad în aviație. De regulă, companiile aeriene cer o experiență de minim 1.500 de ore de zbor înainte de a ocupa acest rol. Este un rol important, care necesită expertiză, cunoștințe solide și bune abilități de a lua decizii informate și corecte pe tot parcursul zborului. Nu e ușor să devii căpitan în aviație, dar lumea se vede mult mai bine de acolo. Va fi un drum lung, care va merita din plin.
Gradele în aviația militară
Prin aviația militară ne referim la tot ce înseamnă apărare națională aeriană, securitate aeriană, supraveghere, operațiuni speciale etc. Cât despre grade, acestea pot fi:
- Subofițeri Forțe Aeriene: Cel mai mic grad este de sergent și urmează, în ordine: sergent major, plutonier, plutonier major, plutonier adjutant, plutonier adjutant șef;
- Maiștri militari Forțe Aeriene: Maiștrii sunt cei care au avansat din gradul de subofițer. Cel mai mic grad aici este cel de maistru militar clasa V și urmează, în ordine, maistru militar clasa IV, maistru militar clasa III, maistru militar clasa II, maistru militar clasa I, maistru militar principal;
- Ofițeri Forțe Aeriene: sublocotenent, locotenent, căpitan, locotenent comandor, căpitan comandor, comandor;
- Ofițerii cu grad de generali în Forțele Aeriene: general de flotila aeriană, general maior, general locotenent, general;
- Soldați și gradați profesioniști în Forțe Aeriene: Fruntaș, Caporal clasa I, Caporal clasa II, Caporal clasa III.
Care este cel mai înalt grad și cum îl poți obține?
Ce mai înalt grad pe care îl poți obține în aviația civilă este aceea de căpitan. Pentru a ajunge în acest punct al carierei, este necesar să obții o licență ATPL, dar și alte calificări suplimentare pentru zboruri complexe. În aviația militară, cel mai înalt grad este cel de general și poate fi ocupat de către Comandantul Forțelor Aeriene Române și de către Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene. Atenție, aviația militară necesită o pregătire specială.
Cum arată uniformele pentru fiecare grad?
Dacă ne referim la aviația civilă, uniformele pentru fiecare grad se deosebesc prin dungile de pe umeri. De regulă, cadetul poartă o singură dungă și, pe măsură ce avansează în grad, primește, pe rând mai multe dungi. Poți recunoaște ușor căpitanul aeronavei, după cele 4 dungi de pe umeri. Există și anumite insigne, care pot fi purtate sau nu de către piloți. Depinde foarte mult de compania aeriană pentru care lucrează.
Așadar, dacă și tu îți dorești să devii pilot comandat, trebuie să te pregătești temeinic și să fii dispus să înveți de la cei mai buni. Nu mai pierde timpul! Urcă-te în avion și decolează către cel mai mare vis al tău!